منظر تابآور: مفهومی غیرمنظری، بررسی و ارزیابی تعاریف موجود در حوزۀ تابآوری منظر، مرور فشردۀ ادبیات نظری
نویسندگان
چکیده مقاله:
تابآوری بهعنوان مفهومی نوین در ادبیات پایداری، فهم جدیدی از ارتباط انسان و محیط را ایجاد کرده است. همچنین با افزایش چالشهای محیطی انسان در قرن جدید، این مفهوم در علوم مختلف گسترش یافته و توسط اندیشمندان رشتههای متفاوت بازتعریف شده است. منظر نیز بهعنوان دانشی که به ارتباط متقابل انسان و محیط میپردازد، از این موضوع مستثنی نبوده و در سالهای اخیر پس از ورود مفهوم تابآوری به حوزة شهر، اکنون این مفهوم وارد ادبیات این حوزه نیز شده است. بنابراین پژوهشگران بهدنبال آن هستند که با بهرهگیری از مفهوم تابآوری، به چارچوب نظریای دست یابند که منظر را در مواجهه با آشوبهای پویای محیطی تابآور کند. با این حال با بررسی جستارهایی که تاکنون با عنوان منظر تابآور ارائه شده، بهنظر میرسد که در پژوهشهای صورتگرفته تمامی ابعاد منظر مورد توجه قرار نگرفته است. از آنجایی که تبیین ناصحیح منظر در این تعاریف منجر به عملکرد ناقص چارچوبهای نظری موجود در مواجهه با بحرانها خواهد شد، این پژوهش بهدنبال ارزیابی تعاریف موجود است. این جستار با ارائة تعاریف صورتگرفته در تابآوری منظر و تعاریف بنیادین مفهوم منظر، از طریق قیاس امکان ارزیابی تعاریف را فراهم میآورد. از این رو، این نوشتار ابتدا با مرور فشردۀ ادبیات تابآوری در حوزة شهر و منظر و ارائة مبانی نظری منظر و بیان صفات آن، به تشریح موضوع میپردازد. پس از آن، منظر در تعاریف تابآوری منظر در تناظر با تعاریف بنیادین منظر قرار میگیرد و تمایزات آن به بحث گذارده میشود. نتایج این پژوهش بیانگر آن است در این تعاریف، با مغفول واقعشدن وجوه ادراکی، تنها به ابعاد عینی منظر اشاره شده و مفهوم منظر، معادل اکوسیستمهای محیطی انگاشته شده است. بنابراین عبارت منظر در تعاریف موجود در حوزة تابآوری منظر با مفهوم تعریفشده توسط صاحبنظران ادبیات منظر به لحاظ ماهوی تفاوت دارد
منابع مشابه
تحولات مفهومی منظر
به دلیل آغاز دیرهنگام معماری منظر، این مفهوم در جامعه ایران با نوعی سطحینگری و بی مبالاتی در تعاریف علمی مواجه بودهاست (منصوری،1383). امروزه یکی از مشکلاتی که متخصصین منظر، طراحان شهری و معماران با آن دست به گریبان هستند، مفهوم منظر و تعاریف متعدد، پیچیده، چند لایه و بعضاً غلطی است که از این واژه به عمل می آید. تصور عامیانه منظر را در حد علمی برای تزیین محیط تلقی میکند. در این تصور، منظر در ح...
متن کاملمروری بر ادبیات اکولوژی منظر
واژۀ اکولوژیبه مفهوم ساده به معنای مطالعۀ روابط متقابل بین موجودات زنده و محیط زندگی آنهاست. اکوسیستم، مجموعۀ موجودات زنده و محیط پیرامون آنها در یک ناحیه معین است که با روابط و تأثیر متقابل به ساختن و مبادلۀ مواد غذایی و انرژی مشغول هستند. دانش مطالعۀ اکوسیستمها را اکولوژی مینامند. به دلیل دامنۀ بسیار وسیع اکولوژی، این علم بهعنوان یک دانش چند رشتهای موردتوجه قرار میگیرد و با توجه به هم...
متن کاملشاهدبازی در ادبیات عرفانی از منظر روانشناسی
با گسترش عرفان و تصوف در ایران و دیگر سرزمینهای اسلامی و به تبع آن، نوشته شدن متون عرفانی، رهروان و بزرگان این طریقت به دلیل ابراز پارهای اندیشههای خاص نکوهش شدند. یکی از مهمترین این اندیشهها شاهدبازی است که همواره موجب سرگردانی خوانندگان متون صوفیه شده است. از سویی، متون علمالرّجال و آثار بهجایمانده از خود ایشان، گواهی آشکاری است بر این مدعا که آنان از جمله بزرگانی بودهاند که در مراحل ...
متن کاملواکاوی تعاریف «تاریخ سیاسی» و ارائه چارچوبی مفهومی و نظری درباره پژوهش تاریخ سیاسی
چکیده در تعریف «تاریخ سیاسی»، خلاءها و نواقصی وجود دارد که به نظر میآید مسئله آن به ضعف و کمکاری در چارچوبدهی مفهومی و نظری برگردد؛ در اغلب نوشتهها وکتابهای مرتبط با تاریخ سیاسی، بیشترین تمرکز بر رفتار حاکمان و پادشاهان، بدون ارائه تعریف «قدرت و امر سیاسی» بوده که بیشترین سهم را در بازشناسی تاریخ سیاسی دارد.با توجه به خلاء در این حوزه، توصیف و تبیین مباحث نظری و ارائه موضوعات محوری ا...
متن کاملتبیین مدل مفهومی برندسازی مکان: مروری بر ادبیات نظری
طرح مسئله : برندسازی مکان در راستای امکان رقابت میان مکانها برای جذب سرمایههای مالی و انسانی مورد توجه سیاستگذاران شهری قرار گرفته است. این مفهوم در رشتههای مختلف (نظیر علوم محیطی، اقتصاد، علوم اجتماعی و رفتاری) مطرح شده و در هر رشته رویکرد متفاوتی جهت تحقق آن در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر سعی دارد گامی جهت روشنترشدن ابعاد این مفهوم برداشته و با بررسی سیر تحول آن به مفهوم...
متن کاملمبادی نظری ترادف مفهومی صفات حقیقی خداوند از منظر ابن سینا و شیخ احسائی
در غالب کتب فلسفی، پس از نقد دیدگاه اشاعره و معتزله در باب صفات خداوند ادعا میشود دیدگاه مورد اتفاق اهل حکمت، قول به عینیت صفات کمالیه با ذات مقدس واجب تعالی است؛ اما با قدری تأمل در آثار متفکران شیعی، اختلاف نظر قابل توجهی در مقام تحلیل عینیت صفات با ذات ملاحظه میگردد. یکی از این نظرات، قول به «ترادف مفهومی صفات حقیقی خداوند» میباشد که با صراحت تمام و بدون هیچ شائبه تردید در آثار برخی اندیش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 50
صفحات 40- 49
تاریخ انتشار 2020-03-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023